Je to už dvesto rokov, kedy boli neďaleko Olomouca položené základy jedného z najstarších podnikov na výrobu domácich potrieb a spotrebičov na svete. Aj po tejto dlhej dobe si značka udržala výnimočné postavenie v českých a slovenských domácnostiach, no našla si cestu aj na mnohé ďalšie európske trhy a dokonca aj do zámoria. Určite aj preto, že spotrebiče tejto ikonickej značky premyslene spájajú osvedčenú kvalitu s technológiami 21. storočia a taktiež s dôrazom na úspornosť a praktickosť. Platí to bez výnimky pre kvalitné vstavané aj voľne stojace kuchynské spotrebiče MORA s množstvom moderných funkcií, rovnako ako aj pre výkonné ohrievače vody alebo plynové vykurovacie telesá.
Počiatky značky sú spojené s tromi mužmi
Základy značky MORA, ktorá patrí k nášmu národnému dedičstvu, položil v roku 1825 Josef Zwierzina. Skúsený banský odborník sa rozhodol vybudovať železiarne na mieste s výdatným zdrojom rudy, vody a dostatkom dreva, pričom v blízkosti bola hanácka metropola Olomouc so zákazníkmi pre železiarsky tovar. Na úpätí vrchu Kravný postavil vysokú pec, ktorá bola v roku 1827 vysvätená a zapálená – rok pred založením Vítkovických železiarní. Po dvadsiatich rokoch sa železiarne stali majetkom viedenského bankára baróna Salomona Mayera von Rothschild.
Tretím významným zakladateľom bol olomoucký mešťan a obchodník s železiarskym tovarom Ignác Karel Machanek. Ten pochopil, akú výhodu by mu pri obchodovaní poskytovala vlastná výrobná základňa, a odkúpil od baróna Rothschilda jeho stagnujúci železiarsky podnik. Najstarší dochovaný dokument k oficiálnemu vzniku značky MORA pochádza zo 6. januára 1890, keď si Machanek nechal zaregistrovať ochrannú známku MORA na obchodnej a živnostenskej komore v Olomouci. Machanek ako skúsený obchodník svoje podnikanie rozvíjal, dovážal stroje zo zahraničia a rozširoval sortiment – od klincov, cez šijacie stroje, žehličky a zámky, až po výrobu kachlí Meteor, ktoré firme priniesli veľký úspech.
Fenomenálny plynový sporák
Neboli to však len kachle Meteor, ktoré si Machanek nechal patentovať v roku 1902 a ktorých sa v rôznych obmenách vyrobilo do roku 1930 viac než milión kusov. Ako jeden z prvých zaviedol už v roku 1919 výrobu plynových spotrebičov – najmä veľkých zariadení pre remeselníkov, ako boli skrine na pečenie pre cukrárov, stroje na zmrzlinu, kotly či udiarne. Zároveň rozšíril aj železiarsky sortiment pre gazdinky: mlynčeky na mäso, mlynčeky na mak, práčky, lisy na ovocie a ďalšie výrobky, ktoré i úspešne exportoval. V roku 1936 uzrel svetlo sveta kovový plynový sporák MORA Super, ktorý zaznamenal skutočne fenomenálny úspech.
V roku 1948 sa začala výroba absorpčných chladničiek, o dva roky neskôr plynových prietokových ohrievačov vody. V roku 1958 bola zavedená výroba plynových automatických práčok Moretta a o sedem rokov neskôr v roku 1965 výroba plynových stacionárnych kotlov. V roku 1971 vyrobili prvý moderný kombinovaný sporák MORA, ktorý možno ešte niektorí zažili u svojich prarodičov. A v roku 1986 sa objavil prvý závesný plynový kotol.
Nová etapa rozvoja, investície a inovácie
V roku 2005 sa MORA stala členom skupiny Gorenje, jedného z najväčších výrobcov domácich spotrebičov v Európe, a prostredníctvom tejto spoločnosti následne do štruktúry vstupuje aj popredný svetový výrobca domácich spotrebičov a elektroniky, skupina Hisense. Vďaka obrovským investíciám sa MORA rýchlo premenila na modernú technologickú základňu a získala prístup na nové trhy. Moderné sporáky teraz vyváža do celej Európy. MORA patrí k veľkým regionálnym zamestnávateľom, s približne 700 zamestnancami. Mnohí z nich pracujú pre firmu desiatky rokov, pre mnohých sa stala srdcovou záležitosťou, svoj profesijný život spojili so značkou MORA, a často i niekoľko generácii.
Stále na vrchole
Značka MORA sa môže pýšiť tým, že vždy dokázala držať krok s dobou a prinášať svojim zákazníkom moderné, spoľahlivé a potrebné produkty. V nedávnej dobe prešla napríklad celkovou inováciou kategória sporákov, ktoré udávajú smer celej kategórii. Na trh bola predstavená i nová generácia varných dosiek (indukčné, plynové aj sklo-keramické), a vstavané rúry na pečenie. Kompletnou modernizáciou prešli aj voľne stojace umývačky riadu, do sortimentu boli novo zaradené vstavané mikrovlnné rúry a voľne stojace chladničky, inováciou prešli aj odsávače pár. Obľúbenou stálicou sú taktiež ohrievače vody MORA, teraz aj s funkciami EcoSmart na optimalizáciu úspornej prevádzky, a taktiež plynové vykurovacie telesá.
„MORA má kvalitné, technologicky vyspelé a úsporné spotrebiče do domácnosti, ktoré neustále inovujeme. Dnes už patria do triedy inteligentných spotrebičov s automatickými funkciami, ktoré prinášajú tie najlepšie výsledky a úspory, pričom ich ovládanie je veľmi jednoduché, čo naši zákazníci oceňujú“ vysvetľuje Regina Netolická, Head of Marketing CZ/SK.
MORA je jednoducho aj po dvoch storočiach od svojho založenia plná života. Potvrdzuje to i spolupráca značky MORA s michelinským šéfkuchárom Radkom Kašpárkom, ktorý je novým ambasádorom a tvárou značky. MORA vníma toto spojenie s uznávaným profesionálom, ktorý je naviac známy svojim výnimočným vzťahom k českej gastronómii na tej najvyššej úrovni, inovatívnej úrovni, ako veľmi symbolické. Ukazuje, že tradícia je dôležitým východiskom pre to, ako robiť nové veci inak, a popri tom s hrdosťou držať krok s modernou dobou.
MORA PLNÁ ŽIVOTA www.mora.sk